18.1.2014
10x vuotta vanhoilla Scottin jalanjäljillä
Tanaan/Today: 27,9 km
Aika/Time: 9 h 15 min
Korkeus/Elevation: 2727 m
Yhteensa/Total: 1017 km
Navalle/To Pole: 115 km
Ruokia jäljellä/Daily food portions left: 7
Lampotila/Temperature: -27 C
Tuuli/Wind: 4 m/s SW
Saa/Weather: aurinkoinen/sunny
Viimeinen aste. Yllättävän vähän tuntemuksia vielä herättää. Lumi on todella tasaista, mutta kova pakkanen tekee siitä hiekan kaltaista, ja se hidastaa menoa. Ilma on muuten erittäin hieno, pieni tuulenvire toki tuntuu välittömästi ympäri kehoa.
Reilu kuukausi sitten oli otsikko Amundsenille, niin pitihän toki Scottillekin sellainen omistaa, kun kerran tällä päivämäärällä (17.1) saavuttivat navan vain todetakseen, että Amundsen ehti ensin. Vielä kerran täytyy todeta, että karu oli poikien kohtalo, ja kun täällä painii ilmojen ja jäätikön kanssa niin on helppo ymmärtää miksi niin moni on aikoinaan vajonnut lopullisesti jäätikön helmaan. Luojalle kiitos, ettei itse tarvitse alkaa kampeamaan peffaansa (joka on tätä nykyä muuttunut kahdeksi nahkapussiksi, myydään eniten tarjoavalle) takaisin rannikolle, vaan voi istahtahtaa Twin Otterin kyytiin.
Päivän kuvassa ollaan bensapullon täyttöhommissa. Kevensin hieman pulkkaa, ja tein tänään tupla-annokset ruokaa, eli viikko aikaa olla perillä. Sen vuoksi muona-annosten määrä tippui tänään kahdella.
Summary: last degree. Surprisingly, it does not give me too much emotions yet. Terrain is now really flat, but due to low temperatures snow is like sand and does not allow very good speed. Weather is really nice, and one can feel even low wind speeds all over body. It was this date Scott and his team reached South Pole. I'm so happy I don't have to ski back to coast anymore!
17.1.2014
Momentum
Tanaan/Today: 29,6 km
Aika/Time: 9 h 5 min
Korkeus/Elevation: 2745 m
Yhteensa/Total: 989 km
Navalle/To Pole: 143 km
Ruokia jäljellä/Daily food portions left: 9
Lampotila/Temperature: -22 C
Tuuli/Wind: 4 m/s N-NE
Saa/Weather: aamu aurinkoinen, iltapäivä utuinen/morning sunny, afternoon misty
Yksi yö kaiken muuttaa voi. Tänään hanki olikin aivan toimivaa ja oli peräti myötätuuli, joten oli selvä Momentum, joka tuli käyttää hyväksi! Sen vuoksi tein vähän ylimääräisiä hommia, ja tarkoituksena pyrkiä huomenna viimeiselle asteelle. Verenmaku suussa en sitä lähde hakemaan, koska keli ja hanki määrää täällä sen miten pääsee eteenpäin, ihminen voi siinä seassa suunnitella mitä huvittaa. Olen nyt ns. napaylängöllä, jossa periaatteessa, ja vain periaatteessa, pitäisi olla hieman suotuisammat kelit kuin tuolla alempana. Ainakin hangen pinta on täällä huomattavasti tasaisempaa kuin aiemmin, joka kielii rauhallisemmasta alueesta. Mutta katsotaan mitä jäätikkö on huomiseksi minulle keksinyt! Tänään oli tosi hienoja haloja auringon ympärillä, toivottavasti edes vähän niistä välittyy oheisessa kuvassa.
Summary: everything can change over one night! Today it was tailwind and snow was really good for skiing. It was a clear Momentum, and I decided to do some overtime to reach a point where it might be possible to reach 89 degrees tomorrow. I'll not push it if weather or snow is too bad. Human can plan whatever he wants, but it is usually nature who decides what can and what cannot be done here. I'm now at the polar plateou, where should be more stable wheather. We'll see. But at least snow surface is much more smooth around here, it tells at least something. Let's see what glacier has reserved for me for tomorrow!
16.1.2014
Älä luule, tiedä. jos et tiedä, kysy!
Tanaan/Today: 22,5 km
Aika/Time: 8 h
Korkeus/Elevation: 2719 m
Yhteensa/Total: 959 km
Navalle/To Pole: 172 km
Ruokia jäljellä/Daily food portions left: 10
Lampotila/Temperature: -21 C
Tuuli/Wind: 7 m/s SE
Saa/Weather: aamu aurinkoinen, iltapäivä pilvistyvää/morning sunny, afternoon clouds coming in
Olen muutamaan otteeseen valmentanut korisjunnuja, ja niistä vuosista on hyvät muistot. Kuitenkin on niin, että äidin pikku mustikkasuilla on huonoja selityksiä tilanteeseen kuin tilanteeseen. Jos esimerkiksi koko kauden on maanantaisin treenit alkaneet 18.30, niin joku saattaa tulla puolivälissä kautta paikalla 19.30 ja sanoa "no ku mä luulin...". Näihin tilanteisiin eräs legendaarinen junnuvalmentaja on kehittänyt otsikon mukaisen ohjeistuksen. Tosin muistan tapauksen, jossa joukkueemme Vaahteranmäen Eemeli ei päässyt paikalle harjoituksiin, koska hän oli kaverinsa kanssa lähtenyt dyykkaamaan roskiksia. Siihen ei tuokaan ohje auta. Oli siinä naurussa pitelemistä, kun selityksiä jaettiin.
No niin. Minä LUULIN, että sastrugit loppuvat paljon aiemmin. Ja minä LUULIN, että pystyisin täällä ylhäällä tekemään lähelle 30 km päiviä. Paha henkilökohtainen virhe! Tänään lumi oli muuttunut hiekaksi kylmän sään vuoksi, ja tuntui kuin olisi raahannut kivirekeä perässään. Ehkä korkeus tekee myös tepposiaan, nyt joutuu vähän väliä pitämään taukoja hengityksen tasaamiseen. Päivämatkat ovat viime aikoina jatkuvasti lyhentyneet, toivon että saan huomenna kelkan käännettyä toiseen suuntaan.
Summary: today it was tough day, as snow has turned into sand and there are still smaller sastrugis available. Also elevation seems to effect me heavily, as I have to stop often to stabilize my breathing. I assumed I could do close to 30 km days after passing sastrugi zone at 87, but this was not even close to truth. My daily distances have gotten shorter lately. I hope tomorrow I can turn that around again!
15.1.2014
Vaikea päivä kukkulalla
Tanaan/Today: 22,8 km
Aika/Time: 8 h 10 min
Korkeus/Elevation: 2667 m
Yhteensa/Total: 937 km
Navalle/To Pole: 195 km
Ruokia jäljellä/Daily food portions left: 11
Lampotila/Temperature: -18 C
Tuuli/Wind: 0-4 m/s E
Saa/Weather: whiteout
Ylämäki+whiteout+sastrugit=päivä helvetistä. Tänään ei tosiaan nähnyt yhtään mitään ja kun sastrugit tekivät paluun ylämäen kanssa, oli päivän ensimmäinen puolikas todella hirveä. Lounaalla olin tullut reilun 10 km ja olin valmis laittamaan pillit pussiin, siksi vaikeaa oli kulkeminen. Ajattelin kokeilla vielä hetken, johon vaikutti lähinnä kaksi asiaa: kyseiseen paikkaan ei olisi saanut telttaa pystyyn ja mulla oli etiäinen, että kohta maasto paranee. Ja kerrankin näin myös kävi: muutama sata metriä ja kummut alkoivat taas pienentyä. Knöölejä oli kyllä koko loppupäivän, mutta sain kasaan ihan siedettävät kilometrit.
Täällä on nyt viikon verran pyörineet samat pilvilautat, vähän väliä on taivas ummessa ja tänään pahiten. Toivottavasti sää hiukan aukenis, että pääsis loppuajasta vähän näkemäänkin jotain. Elektroniikan kanssa tulee myös pian ongelmia, sillä viime aikoina lataaminen on ollut kehnoa juurikin auringonvalon puutteen takia. Tällä hetkellä lataan niitä mukana kulkevasta akusta, joka pian on tyhjä. Olen myös jossain vaiheessa saanut naamaani paleltuman, eilen naamaa raapiessa huomasin sieltä tulevan mustia ihonkappaleita. Muutaman sentin pituinen paleltuma on vasemmassa poskipäässä, sen vuoksi pidän tästedes tuota naamasuojaa silloinkin, kun tuulee vähemmän.
Summary: uphill+whiteout+sastrugis= day from hell. Today I had zero visibility and when sastrugis did come back with uphill, I had really hard times here. By lunch I had covered 10 km, and I was ready to quit. I couldn't, as there was no place to pitch the tent and I had a feeling it will soon get better. And it did! Few hundred meters and sastrugis started to give up. I then covered distance I'm quite satisfied with. I also noticed yesterday I have frostbite with some black skin on my my left cheeck.
14.1.2014
Bambukeppivaino
Tanaan/Today: 24,5 km
Aika/Time: 8 h
Korkeus/Elevation: 2595 m
Yhteensa/Total: 914 km
Navalle/To Pole: 217 km
Ruokia jäljellä/Daily food portions left: 12
Lampotila/Temperature: -19 C
Tuuli/Wind: 4-6 m/s SE
Saa/Weather: aamulla aurinkoinen, iltapäivällä pilvinen/morning sunny, afternoon cloudy
Bambukepit vainoavat mua! Grönlannissa törmäsimme Tonin kanssa yksinäiseen lippuun keskellä jäälakeutta. Tänään suoraan kulkureitille osui tämä noin 30 cm korkea bambukeppi. Mikä lie funktio tuolla. Jäätikön valumisnopeuksiin on varmaan fiksummat mittarit ja kätköpaikaksi (siis jonkun retkikunnan lisäruuat ja bensat) paikka on kohtuu hankala saavuttaa millään lentovehkeellä.
Pääsin viimein eroon sastrugeista. Noin kohdassa 88.01 ne alkoivat hiljalleen loppumaan ja päivän viimeiset kilometrit sujuivat vauvanpeppuhangella. Täytyy katsoa millaisiin etäisyyksiin alkaa taas pystyä ja tehdä "lopun ajan" suunnitelmat sen mukaan. Pakkanen koventuu jatkuvasti ja vaikuttaa hankeen siten, että ahkiokaan ei tule niin kivuttomasti perässä.
Summary: It seems I'm haunted by bamboo sticks! In Greenland we saw lonely flag in the middle of nowhere with Toni, and today there was 30 cm bamboo stick just in the middle of my path. Just wandered what function it might have: there are better ways to measure glacier flow, I guess, and for food depot place was quite hard to reach due to sastrugis.
Finally, at point 88.01 sastrugis started to ease and last leg was smooth surface. I have to check what my speed will be during following days before trying to settle final timetable. At least snow is colder, which effects sledge's gliding abilities
13.1.2014
Ei voittoa - ingen vinst
Tanaan/Today: 24,5 km
Aika/Time: 8 h
Korkeus/Elevation: 2511 m
Yhteensa/Total: 889 km
Navalle/To Pole: 242 km
Ruokia jäljellä/Daily food portions left: 13
Lampotila/Temperature: -18 C
Tuuli/Wind: 4-6 m/s SE
Saa/Weather: aamulla pilvinen, iltapäivällä aurinkoinen/morning cloudy, afternoon sunny
Aamulla kun katsoin teltasta ulos, odotti minua kuvan mukainen maisema. Jossain tosi kaukana näkyi pilviverhossa rako, ja tuuli sieltä suunnasta joten lähdin liikkeelle white-outista huolimatta. Näkyvyys parani hitaasti mutta varmasti. Silti ensimmäiset kilometrit olivat kamalaa rämpimistä. Puoliltapäivin aurinko tuli esiin ja fiiliskin parani heti sen myötä. Kuvittelin pääseväni pois sastrugi-alueelta tänään, mutta arvassani lukikin "ei voittoa, tervetuloa huomenna uudelleen!". Päivän päätteeksi ajoin itseni sellaiseen Möykkylaaksoon, että telttapaikan löytäminenkin kävi työstä. Ehkä huomenna sitten...
Summary: the thing I saw when I woke up can be seen from the picture. Somewhere really far away I could see blue skies, so I started skiing even though it was whiteout. Visibility for snow improved slowly, but first kilometers were awful! In the middle of the day sun came out and my feeling impoved a lot. I thought I could get out of sastrugi zone today, but my lottery ticket said: "no win, welcome again tomorrow!". My day ended to so strong sastrugi field that I had difficulties to find tent spot. Maybe tomorrow...
12.1.2014
Kaiken suhteellisuudesta, osa 2
Tanaan/Today: 24,9 km
Aika/Time: 8 h
Korkeus/Elevation: 2453 m
Yhteensa/Total: 865 km
Navalle/To Pole: 266 km
Ruokia jäljellä/Daily food portions left: 14
Lampotila/Temperature: -16 C
Tuuli/Wind: 2-6 m/s SE
Saa/Weather: puolipilvinen, iltapäivällä pilvinen/half cloudy, afternoon cloudy
Tänään oli huomattavasti mukavampaa hiihdellä, kun tuulen voimakkuus oli tippunut eilisestä. Sastrugien koko alkaa pikkuhiljaa pienentymään, tosin yhtenäiset kentät ovat pidempiä. Toivon olevani huomenna taas tasaisen lumen alueella, mutta käykö niin sitä ei tienne isä Ismaelkaan. Törmäsin tänään renkaanjälkiin, joten liikennettä piisaa näillä asteilla.
Onhan tämä kovaa hommaa olla joka päivä 8 tuntia liikenteessä ja tauot päälle. Mutta tiedän ainakin yhden, joka on vielä kovempaa: Levillä on Vinkkari-niminen after-ski paikka, jossa joka kevät sama hemmo viihdyttää laskettelukansaa päivästä toiseen. Kaverilla on kaljan pöhöttämä naama, tummanpunainen nenä ja röökin ja viskin polttama ääni. Joka päivä hän vetää samaa showta monta tuntia pikkuhönössä laskettelukansalle pikkutuhmine juttuineen, joihin on todennäköisesti itsekin ihan loppu: "Nyt miehet huutaa aah, ja naiset ooh! Aah! Ooh! Aah! Ooh! Okei, sitten lauletaan yhdessä Puuha-Pete, seuraavaksi Känkkäränkkä ja lopuksi Irwinin kakka-laulu, niin kaikki viihtyy!". Mä oon pari kertaa päässy seuraamaan tätä näytöstä ja miettiny että tolla jätkällä se vasta kova homma on!
Summary: it was much more fun to ski when wind speed had dropped from yesterday. Sastrugi-fields are longer but sastrugis are shorter, so it is easier to ski over them. I hope to be out of zone by tomorrow, we'll see. I also saw marks of some vehicle, so there seems to be a lot of activity around here!